3 fontos gondolat az iskolakezdéshez

Az iskolakezdés kapcsán mindig megszaporodnak azok a szülői levelek, amelyeken átüt a szülői aggodalom, mert a szülő szeretné az „iskolásdit” is jól csinálni.
Különösen az első osztályba lépő csemeték szülei szorongnak, hisz mostantól egy kicsit megméretésre kerül a nevelésük eredménye.
Az iskola világa még az egész fiatal szülők számára is újszerű, így kiigazodni a dolgokban nem egyszerű.
Melyek azok a tudnivalók, amelyek segítenek abban, hogy a gyerekek jól vegyék az első akadályokat?
- Nos, az egyik legfontosabb dolog, hogy a szülő lelkesedést mutasson az iskola iránt. Akárhogy is szidjuk, ostorozzuk az iskolarendszert, az egyén fejlődésében tagadhatatlanok az iskola előnyei. Ha a szülő folyton szidja valamiért az iskolát – minek ennyi könyv?, miért ilyen drágák a tanszerek?, miért nem ülhet az én gyerekem az első padban? stb. – a gyermek máris elbizonytalanodik abban, érdemes-e neki ezen a problémás helyen jól teljesítenie. Ha nekünk szidnának folyton egy munkahelyet, mi jókedvvel mennénk oda? Vagyis lényeges, hogy a szülő fogadja el az iskolát olyannak, amilyen, s még ha tudja is a gyengéit, ne adjon hangot ennek a gyerek előtt.
- Sokat segít a kis elsősöknek, ha értik, mi történik velük az iskolában. Ha a szülő elmeséli, hogyan fog telni egy nap, ha iskolás lesz, nem csupán sodródik a történésekkel, hanem érti, mi zajlik körülötte. Miután megkezdődött az iskola, nagyon lényeges, hogy a kis nebuló átgondolja a napot, mégpedig úgy, hogy minél részletesebben elmeséli, mi minden történt aznap. Ha erre nem képes, nincs tisztában azzal, mi is az az iskola.
- A szülők többsége mindent megtesz azért, hogy a kis iskolakezdő felszerelése rendben legyen. Kifaragja a ceruzákat, feltölti a tolltartót, bepakolja a táskába a könyveket, füzeteket. Ilyenkor a csemete lehet, hogy a szobájában legózik, és fütyül az egész készülődésre. Jó, ha a gyermek minél előbb megérti, hogy az iskolával kapcsolatos dolgok az ő feladatai. Természetesen szükséges az iránymutatás, de a túlzott segítség sokféle veszéllyel jár. Az, hogy a gyermeknek fogalma sincs, mit jelent a felszerelése összekészítése, talán a kisebbik rossz. Nagyobb gond az, hogy úgy véli, neki nem feladata mindezzel törődni, mert talán nem is képes rá. Ez pedig az önállóságára, ezzel összefüggésben az önbizalmára is kedvezőtlen hatással van.