A mai kor embere számtalan vonatkozásban dicsekedhet az előrelépéssel. Van azonban egy olyan terület, ahol a régi korok emberei egész biztos, hogy megelőztek bennünket. Ez pedig az emberi kapcsolatok ápolásának, az egymáshoz való viszonyulásnak a kérdése. Manapság talán még falun akadnak olyan közösségek, ahol az emberek fontosnak tartják egymás segítését, s nem uralkodik el az irigység, a rivalizálás. (Ezt sem állítom teljes magabiztossággal.) A mai gyerekek nevelésének egyik legnagyobb problémája, hogy olyannyira énközpontúvá válnak a szülők elnéző magatartásának következtében, hogy aztán képtelenné válnak arra, hogy egy másik ember helyébe képzeljék magukat. Az önös érdek érvényesítése alapvetően egy életkori sajátosság, ami a szülőről leváló másfél, kétévesek természetes fejlődési szakasza. A szülői határozatlanság, a túlzott gyermekközpontúság azonban azt eredményezheti, hogy az önérvényesítés korszaka nem alakul úgy, ahogy kellene, hanem elkíséri a gyermeket egész gyermekkorában. A szülők ugyanis frusztráltak attól, ha ellen kell szegülniük a gyermek kérésének, és nemet kell mondaniuk neki bizonyos dolgokban. Nehezen tűrik a hisztit, a nyafogást, és könnyebbnek látják, ha behódolnak a gyermeki akaratnak, mintsem a hosszabbnak, nehezebbnek tűnő meggyőzést vagy éppen tiltást válasszák.
Így aztán olyannyira kitágultak a határok, hogy vannak gyerekek, akik valóban azt csinálnak, amit akarnak, senki nem szól rájuk, és egy idő után nem is tűrnék ezt, így lassan teljesen kezelhetetlenek lesznek. Nem kis fejtörést okoz ez aztán a gyermek nevelésében részt vevőknek, hisz képtelenség az ilyen gyereket korlátok közé szorítani. Ezért van aztán az is, hogy a szülő korán reggel elviszi a gyermeket az óvodába vagy az iskolába, és a lehető legkésőbben megy érte. A pedagógus pedig megkönnyebbülten sóhajt fel, ha a gyerek végre kikerül a felelőssége alól.
Sajnos az öntörvényűség „kezelés hiányában” nem múlik el magától. Annyira személyiségjeggyé válik, hogy a kamasz és a fiatal felnőtt, sőt a felnőtt is hordozza. Csakhogy az élet megkívánja, hogy alkalmazkodni tudjunk másokhoz. Így tudunk harmóniában élni a barátainkkal, a munkatársainkkal, illetve a párkapcsolatunkban. Aki gyermekkorában megszokta, hogy kizárólag a saját akarata szerint él, nagyon nehezen alkalmazkodik. Az alkalmazkodás abban nyilvánul meg, hogy egy adott helyzetben felmérjük, hogy a másiknak mi lenne az igénye, mi lenne jó a számára. Ez az empátiás készség ad lehetőséget arra, hogy úgy változtassuk a viselkedésünket, hogy figyelembe vegyük a másik vagy a többi ember akaratát is. Aki nagyon erőteljesen önérvényesítő, az képtelen beleélni magát a másik helyzetébe, nem tudja a dolgokat a másik fél szemüvegén keresztül vizsgálni. Az empátiás készség és az alkalmazkodás hiánya súlyos gondokat okoz az élet számtalan területén.
A munkahelyi közösségbe való beilleszkedés alapkövetelménye, hogy áldozni kell a saját igényünkből, észre kell venni, ha a másiknak segítségre van szüksége, igazodni kell a többiek igényeihez. A baráti kapcsolatokban is kikerülhetetlen, hogy ne vegyük tekintetbe a társak, a csoport akaratát. A párkapcsolat pedig teljes egészében arról szól, hogy megteremtődjön az egyensúly két ember igényei, akarata között. Aki folyamatosan azt várja el, hogy az ő elképzelései szerint alakuljanak a dolgok, egy idő után szembetalálja magát a másik lázadásával, dühével, elégedetlenségével.
A leírtakból világosan látszik, hogy a gyermekkori következetlen, túlzottan engedékeny nevelés megágyaz a felnőttkori problémáknak. Ezért fontos időnként a gyermekünk magatartását és a saját szülői viselkedésünket górcső alá venni, és tudatosan változtatni, ha annak szükségét látjuk. Persze ehhez kell az a felismerés, hogy valami nincs rendjén a gyermekünk körül. Sajnos sok szülő számára már annak felismerése is nehézséget jelent, hogy a gyermeke szemtelen, erőszakos, neveletlen. Ilyenkor segíthet az, ha a szülő meghallja a környezet, a nagyszülők, az óvónők figyelmeztetéseit, és a helyett, hogy hárítana, szembenéz a problémával.