"Általában, ha valami nem sikerül, már az első vagy második próbálkozás után csapkodás, tombolás kíséretében feladja. Továbbá gyermekem utál rajzolni, és nem is tud. Mit tegyek, hogy ezeken a területeken javulást érjünk el?"
Krisztina
Kedves Krisztina!
A türelmetlenség velünk született személyiségvonás is lehet, de mintakövetés is. Első körben ezt érdemes tisztázni gyermekével kapcsolatban.
Ha örökletes, mert a családban más is hirtelen haragú és türelmetlen, nagy türelemmel rá kell mutatni, hogy élik meg mások az ilyen helyzeteket.
Minden bizonnyal gyermekének is vannak olyan tapasztalatai, amikor látott másokat idegesen tombolni. Erről a helyzetről érdemes vele beszélgetni olyankor, mikor nyugodt, és elmondani neki, hogy bizony ő is csapkod és dühöng, ha valami nem úgy megy, ahogy ő szeretné.
Tulajdonképpen akkor is alkalmazható ez az eljárás, amikor felvett viselkedésformáról van szó, de ebben az esetben érdemes a gyereket a saját
viselkedésével is szembesíteni. Jó játék lehet: milyennek látnád magad, ha rólad forgattak volna fi lmet akkor, mikor nem tudtad megépíteni a darudat? Milyennek látnád azt a kisfiút? Tetszene neked a viselkedése? Ön nyugodtan elmondhatja, mit érez, mikor ő tombol: „Már előre görcsben van a gyomrom, hogy vajon mikor kezdesz el csapkodni. Ilyenkor nagyon kellemetlenül érzem magam. Olyan jó, mikor nem kell szoronganom, mert türelmes vagy.” Ha még hatékonyabb megoldás kell, hagyja ott, mikor így viselkedik: „Én nem akarom nézni, mikor így viselkedsz. Ettől én kellemetlenül érzem magam.” És hagyja ott kis időre, majd ha visszamegy, pár szóval tisztázzák a helyzetet, és ölelje meg a kisfiát. Mondja el neki, hogy teljesen megérti, amiért mérges vagy csalódott, de tudnia kell, hogy ezáltal még nem oldódnak meg a dolgok. Törekedni fog a javulásra, ebben biztos vagyok. Továbbá, nagyon motiváló lehet, ha akkor dicsérik meg, amikor türelmes: „Most megmutattad, milyen kitartó tudsz lenni, amikor valamit igazán akarsz! Büszke vagyok rád, amiért ilyen türelemmel végigcsináltad ezt a dolgot!”
A GYEREKEK MINDENT MEGTESZNEK AZÉRT, HOGY SZÜLEIK ELISMERÉSÉT KIVÍVJÁK.
A rajzolással kapcsolatban próbálja motiválni úgy, hogy nagy felületre, kartonra, csomagolópapírra ragasszanak újságból kivágott képeket, és ahhoz kelljen kisebb kiegészítőket, pl. utat, dombot rajzolni. A látványos kép motiváló erejű, és nem tűnik soknak a rajzolnivaló sem, mert vannak kész elemek. Például egy kincses térkép megtervezése napokig adhat feladatokat a játékhoz, rajzoláshoz. Ő külön, kisebb lapra is rajzolhat, amit aztán kivághatnak és felragaszthatnak a nagy képre. Kezdje el Ön a tervezést (cím felírása), bízva abban, hogy a gyermek bekapcsolódik. Figyelje meg továbbá, nem túl görcsös-e a ceruzafogása, lehet, hogy kellemetlen számára a mozdulat, azért hárít. Írószerboltokban kapható ceruzafogó, annak használata segíthet.
A KEZDEMÉNYEZÉS GYAKRAN A LEGNAGYOBB MOTIVÁLÓ ERŐ.