Gyakori szülői kérdés, melyek azok az alapok, amivel az iskolakezdő 6-7 éves gyermeknek rendelkeznie kell. Amikor olvasni kezdünk egy felsorolást ebben a témában, szülőként hamar feladjuk, mert úgy véljük, nem is értjük, hogy a feltételek pontosan mit is takarnak. Sokan rengeteg munkafüzetet megvásárolnak, sok-sok feladatot megoldanak a gyermekkel, aztán az iskolában mégis lesz valami, ami nehezebben megy a csemetének. Ha leegyszerűsítjük a dolgokat, sokkal könnyeben átlátható ez a rendszer.
Gondolkodjunk visszafelé, és nézzük meg, mit vár el az iskola a kis elsőstől a kiemelt tantárgyakból!
Matematikából az iskola feltételezi, hogy a gyermeknek legalább a tízes számkörön belül stabil számfogalma van, vagyis magabiztosan tudja, hogy miben különbözik a hat és a nyolc. Nem a számjegy leírására kell gondolnunk ebben az esetben, hanem arra, hogy a gyermek a hat kifejezéshez ugyanannyi pöttyöt, almát vagy éppen gombát társítson mennyiségileg. Ha a gyermek nem tud erre vonatkozó stratégiát kialakítani, a dominó módszerrel érhetünk el leggyorsabban eredményt.
Az olvasástanuláshoz arra lesz szüksége, hogy a formát felismerje, azonosítsa és hangoztatni (megnevezni)is tudja. Ez a folyamat több kisgyermeknél hosszabb gyakorlást, több időt igényelne, mint amit az iskola engedélyez, ezért van az, hogy nagyon sok gyermek küzd olvasási problémákkal. Az iskolakezdés előtti időszakban nem kell a gyermeknek megtanítani a betűket, illetve azt, hogy hogyan olvasson, elegendő, ha azt megérti a példákon, gyakorlatokon keresztül, hogy a betű a hang leírt formája, és például felismeri, hogy az egér és az elefánt szó is e betűvel kezdődik.
Az írástanulásnak nem mindenki tulajdonít nagy figyelmet, mondván, lassan úgysem lesz szükség a kézírásra, mert mindent billentyűzeten írunk. Nos, az írás egy roppant bonyolult agyi folyamat, sok-sok agyi központ összehangolt működését igényli. A látás - formafelismerés - formaazonosítás vagy hallás formaazonosítás, majd formakivetítés - finommozgás folyamata egyfajta tréning az agynak. Iskolakezdés előtt érdemes a gyermeknek megismerkednie azzal, hogyan tud egy összetettebb formát részleteire bontani, hogy azt minél pontosabban lerajzolhassa.
Kiemelt terület még a kicsik gondolkodásának, problémamegoldó képességének megfelelő szintre hozása az iskolakezdés előtt játékos feladatokkal.
A 3 etapból - szakaszból - álló felkészítő program első nyolc feladatsorával, összesen nyolcvan célirányosan összeállított feladattal ismerkedhetnek meg azok a szülők vagy pedagógiai szakemberek, akik gyermeküket vagy más gyermekeket szeretnének nagyon egyszerű, de hatékony módon felkészíteni az iskolára.
2017. november 25-én az egész napos előadáson a résztvevők a feladatok mellett számtalan tanítási trükköt, módszert is megismerhetnek. A programhoz egyedi szemléltető anyag és eszközkészlet tartozik, aminek segítségével akár másnap megkezdhető egy gyermek felkészítése.
A képzés kiscsoportos formában zajlik, a jelentkezők száma korlátozott.
Regisztrálni és jelentkezni az alábbi linken lehet, illetve a képzés részletes leírása is itt olvasható.
http://www.deaknebkatalin.hu/kepzesek